Leerachterstand of speelvoorsprong?

Filed in Uncategorized by on 17 mei 2020 0 Comments

Ik hoor ouders om mij heen klagen over de mogelijke leerachterstand die hun kinderen zouden hebben opgelopen door het thuisonderwijs van de afgelopen 2 maanden. Maar ja, wat is eigenlijk een leerachterstand; achterstand ten opzichte van wat? De meetlat van OC&W? Ik hoor zelf geluiden ‘dat ze dit nooit meer kunnen inhalen’. En dat zou best kunnen als je het bekijkt vanuit de strakke onderwijsplannen waarin alle lessen van jaar tot jaar en van vak tot vak zijn uitgewerkt. Maar volgens mij kan het ook anders. Ik vraag het aan Maaike van Mourik, directeur van democratische basisschool de Vallei in Driel.

Maaike, hoe kijk jij aan tegen de mogelijke leerachterstand in deze coronatijd?

“Ik erger me aan die hele term ‘leerachterstand’… ten opzichte van wie heb je dan een achterstand’? Ze zitten allemaal toch thuis. Kan je überhaupt wel een achterstand hebben t.o.v. je eigen ontwikkeling? Of heb je alleen een achterstand tov een bedacht niveau door de maatschappij… en wie zijn probleem is dat dan? Kortom ik geloof niet in leerachterstanden.

Ik geloof wel dat er kinderen zijn die iets nodig hebben voor hun eigen ontwikkeling en voor henzelf. Ik denk ook dat er kinderen zijn die door de corona crisis datgene gemist hebben, omdat ze niet naar school konden. Wij willen echter niet kinderen vergelijken met andere kinderen, maar uitsluitend met zichzelf en daarom hebben we ook Spectrovita ontwikkeld wat werkt met leerlijnen en individueel ontwikkeling volgen van kinderen. Ik denk dus niet dat de leerlingen bij ons een ‘leerachterstand’ hebben opgelopen. Bovendien word je als mens misschien wel 80 of 90 jaar en je kan altijd leren en je hebt dus ook alle tijd dus wat maakt het uit of je de tafel van 7 leert als je 8 bent of 9 of 10?

Wij hebben trouwens ook ervaren dat, als je gemotiveerd bent en je hersens zijn rijp genoeg en je gaat ervoor dat je dan de hele stof van de basisschool in een jaar of twee kan leren. Bovendien is leren niet hetzelfde als les ontvangen en het feit dat je geen les hebt ontvangen betekent dus niet dat je niks geleerd hebt. Wij maken ons dan ook geen enkele zorgen over leerachterstanden, we kijken gewoon met een geheel andere bril naar deze kwestie.”

Speelvoorsprong

De afgelopen tijd zag ik zoveel kinderen op straat spelen. Leren skaten, trampoline springen, speurtochten maken, ga zo maar door. Spelen vraagt samenwerken, spelregels, nieuwe dingen proberen en leren. Allemaal kwaliteiten die wij in organisaties op dit moment best wel eens missen. Misschien hebben kinderen de afgelopen tijd hun speelachterstand wel ingelopen en komt het talent voor spelen hen later wel enorm van pas in deze zo snel veranderende maatschappij.

Geef een reactie