Slimmer werken in de praktijk

Filed in slimmer werken by on 19 april 2009 0 Comments

 

Deze week, vanuit Syntens, een mooi voorbeeld mogen zien van Slimmer werken in de praktijk. In oktober was ik benaderd door een metaalbedrijf met de vraag: hoe kunnen wij bij de Engineering van projecten slimmer werken? De afdeling bleek een gemiddelde overschrijding in tijd van rond de 25%. De eerste stap was een brainstormsessie met de gehele engineering, waarin de oorzaken en mogelijke eerste oplossingen werden verzameld. Vervolgens ging de medewerkers aan de slag in drie groepen. Vooronderstellingen werden getoetst, mogelijke oplossingen verder onderzocht en afgelopen week was de presentatie van de verschillende groepen aan elkaar. Daaruit bleek dat, met een aantal verbeteringen, de besparing wel eens rond de 40% zou kunnen liggen. Tijdens de sessie werd door de hoofd Engineering meteen gezorgd voor een stuk commitment van alle aanwezigen. Na deze sessie vond een presentatie aan het MT plaats, waarna men nu echt aan de slag kan. Kern van de verbeteringen waren: minder maar betere digitale verwerking, snellere feedback en directe reactie op de feedback.

Een prachtig resultaat, maar de kracht van het proces lag hem niet in de oplossingen, hoewel besparingen van 40% natuurlijk erg motiverend zijn. De kracht lag hem in de samenwerking en het vertrouwen van de leidinggevende in zijn mensen. Alle medewerkers hadden een rol. Iedereen kon zijn wensen en bezwaren kenbaar maken. Ieders input werd serieus genomen. Er was commitment van het MT in tijdsbesteding. En …. ook de afdelingen Verkoop (voor Engineering) en Productie (na Engineering) werden direct betrokken in de groepjes. Dus geen: “jullie moeten voortaan ….”. Weg met de klassieke muurtjes. Het afdelingshoofd gaf dit ook als belangrijkste winst: “We waren verrast over de bereidwilligheid van Verkoop.”  En een van de medewerkers gaf aan: “De mensen in de Productie hebben ineens het gevoel dat hun input wordt gewaardeerd. Voorheen riepen ze altijd: ‘dat heb ik al honderd keer geroepen’. “

Goed gedaan, Pascal!

 

Tags: , , , , , ,

Comments (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Media Plaza schreef:

    De tijd verandert; u moet innoveren om vooruit te (blijven) komen. Nieuwe markten moeten worden gezocht of gecreëerd! Bent u de innovatieve ondernemer, de strategische marketeer, de innovatieve manager of de business developer? Kom op 6 mei naar LEF: Open Innovatie om uw innovatiekracht te versterken. http://www.mediaplaza.nl

Geef een reactie