Cultuur als basis voor vernieuwing

Filed in nieuwe tijd, slimmer werken by on 14 mei 2015 1 Comment

In 2010, op de MKB Krachtcentrale, hoorde ik Jan Bommerez zeggen: “Als cultuur en structuur botsen, wint cultuur altijd.” Afgelopen tijd heb ik ook het omgekeerde weer gezien: als de cultuur en structuur werkelijk samenwerken kan dit tot grootse groei van mensen en organisaties leiden.

Masterclass Spieken

Afgelopen week mocht ik, samen met collega Anke, voor een bedrijf een Masterclass Spieken organiseren bij Slimste bedrijf van Nederland Voys Telecom. Zij laten prachtig zien hoe zij, door eerst te bouwen aan eigen verantwoordelijkheid, openheid en transparantie en basis hebben kunnen leggen voor werken vanuit talenten en zonder hiërarchie, zonder management en zonder functies (het Voys Model), maar met plezier, winst en grootse groei. Het bedrijf is de afgelopen 10 jaar gegroeid van 4 naar bijna 80 medewerkers met een gezonde financiële balans. Inmiddels is het bedrijf toe aan de volgende stap om het Voys Model ook bij de groei hanteerbaar en gefocust te houden. Ze doen dit door een combinatie van de cellenstructuur van Eckart Wintsen (bij de grote groepen – opslitsen) en Holacracy (kort door de bocht: een scheiding tussen rollen en inhoud en veel oog voor interactie tussen groepen). Hoewel deze vernieuwing best even wennen is, is de voedingsbodem in de vorm van de waarden van Voys (die ook werkelijk geleefd worden) een garantie voor succes.

Andere mindset

Tijdens de Masterclass, die begon met een enthousiaste toelichting van Nadine en Dick, werd opnieuw snel duidelijk hoe anders hun manier van denken en werken is. Een vraag als “maar hoe zorg je dat de focus blijft liggen op je marge? Jullie moeten toch ook winst maken?” is bijna vreemd voor Nadine en Dick. Zij sturen op klantgeluk, wat zij altijd en heel direct meten. Hun uitgangspunt is: als de klant gelukkig is met wat wij leveren, dan betalen ze hun rekeningen en verdienen wij geld. “Maar hoe nemen jullie dan beslissingen?” wordt beantwoordt met “degenen die die beslissing goed kunnen nemen. En wie dat is, is bij elke beslissing weer anders. Soms neemt iemand individueel een beslissing, soms doen we dat met een paar mensen (een projectteam), en heel soms met zijn allen.” Toch blijven de blikken van de gasten over het algemeen kritisch en wantrouwend.

Missie en waarden centraal

Voys baseert zich op de missie om de ‘Telecom te veranderen’ vanuit een 6-tal waarden. Dit vormt de basis voor deze andere manier van werken, kijken en vernieuwen:

  • Wij zijn open en transparant
  • Contact is persoonlijk en gebaseerd op gelijkheid
  • We leveren geweldige support
  • We ontwikkelen voor en met de klant
  • Verandering is deel van het bedrijf
  • Persoonlijke groei is het doel
stapelboekjes

Voys model uitgewerkt in het Grote Voys Boek

Deze waarden zijn de leefstijl van alle Voys-mensen, binnen en buiten en bepalen voor een groot deel het enorme succes van dit Slimme bedrijf. Het geheel is beschreven in het Grote Voys Boek, wat wordt uitgereikt aan alle nieuwe medewerkers van Voys.

Het plezier voel je, zie je en ervaar je als je de mensen van Voys ontmoet. Dank voor deze leerzame dag.

Tags: , , , ,

Comments (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. dewierenga schreef:

    Leuk om te lezen! Heel veel succes met jullie Masterclass Spieken organiseren.

    Groet uit Groningen,

    Dick (Voys)

Geef een reactie