Doel of bedoeling?

Filed in nieuwe tijd, slimmer werken by on 12 augustus 2013 4 Comments

De zomerperiode is een heerlijke tijd om afstand te nemen en te evalueren waar je staat en wat je de komende tijd wilt doen. In mijn geval helemaal, nu ik opnieuw moet solliciteren op mijn baan en na moet denken: wil ik wel mee in de nieuwe organisatie (de fusie van Syntens en de Kamer van Koophandel), en zo ja, in welke rol dan. Maar nog belangrijker: waar word ik echt gelukkig van, wat wil ik betekenen in dit leven en met wie wil ik dit graag delen?
Daarnaast is de vakantie ook de tijd om weer eens heerlijk bij te lezen. En het mooie vind ik altijd dat ik precies de boeken lees die mijn weer inspireren op mijn ontdekkingsreis.

Driften zonder doel (of bedoeling)

In het boek Outwitting the Devil, een dialoog tussen Napoleon Hill en de duivel, geeft de duivel aan dat het belangrijkste principe voor geluk en een zinvol leven is het hebben van een “purpose”. Zeg maar een levensdoel of persoonlijke missie; waarom ben ik hier, wat kom ik hier doen? Een vraag die mij al tijden bezighoudt, en ik vermoed meer mensen.
De duivel stelt dat de meeste mensen driften door het leven. Ze kennen hun levensdoel (nog) niet. Ze laten de omstandigheden bepalen wanneer en hoe zij reageren. Ze zitten vast in patronen en zijn zich nauwelijks bewust van het nu. Ze denken na over het verleden en ervaren emoties als woede, spijt en schuldgevoelens. Of ze denken na over de toekomst en ervaren angst en zorgen. Ze zijn bezig te overleven in een wereld die steeds weer verandert. Ze werken om geld te verdienen, hun kinderen te onderhouden en de hypotheek te betalen. En met een beetje geluk worden ze niet ziek en kunnen ze 3 keer per jaar op vakantie om uit te rusten. Ze werken aan hun eigen continuïteit in een wereld die als uitdagend en vaak vijandig wordt ervaren. Gelukkig zijn, je heel voelen en vanuit flow leven en werken aan je eigen levensdoel is er vaak niet bij.
Niet toevallig, kreeg ik vandaag een mooie nieuwsbrief van het Fluisterhuis uit Loenen, waarin precies dit thema ook centraal staat: ‘Help, hoe vind ik mijn levensdoel?’. Zij werken vanuit het medicijnwiel van de oude indianen en geven daarmee aanwijzingen die je kunnen helpen. In mijn eigen medicijnwiel staat bij levensdoel: ‘levensenergie’: de magie/wouw-factor van het leven ontdekken, ervaren en uitstralen naar de wereld.

Ook organisaties driften

Maar wat geldt voor mensen, geldt even goed voor bedrijven en organisaties. Veel bedrijven driften, zonder duidelijke missie, zitten vast in patronen, zijn alleen bezig met hun eigen continuïteit. Dit doen zij door systemen te bouwen die patronen in stand houden en door doelen te formuleren die bijdragen aan continuïteit. En zo ontstaan langzaam aan ‘verdraaide organisaties’ (nog een mooie boek dat ik in de vakantie heb gelezen). De systemen en jaar- of kwartaaldoelen bepalen wat we doen, hoe we het doen en wanneer. De missie of de werkelijke bedoeling van de organisatie, is ondergeschikt en daarmee verliest de organisatie flexibiliteit en creativiteit om mee te bewegen en groeien met de snel veranderende omgeving.

Shift van doel naar bedoeling

Op het eerste gezicht lijkt het bijna hetzelfde: het doel en de bedoeling (de missie) van de organisatie. Toch is er een essentieel verschil. Het doel is een soort stip aan de horizon. Daar werk je naar toe. Denk aan bijvoorbeeld marktleider worden op het gebied van autonavigatie. Het werkt als een trechter. Zo creëer je een doelgerichte organisatie. Maar wat als de wereld steeds verandert? Als consumenten google maps op hun smartphone gebruiken als navigatie? Is marktleider in autonavigatie dan nog steeds het doel?
doel bedoeling
De bedoeling werkt vanuit een punt. Je zoekt in combinatie met dat-wat-er-is (denk aan: de talenten, de systemen, het netwerk, de machines en verbindingen) op ieder moment opnieuw wat de eerst volgende stap zal zijn. Het is meer een beeld van de toekomst (the why), gekoppeld met een missie, een soort ideaal of droom. Om in de metafoor van de autonavigatie te blijven kun je denken aan “mensen veilig naar de plaats van bestemming navigeren”. Dat doen we nu in de vorm van autonavigatie, en straks misschien wel via gesproken instructies op de speakerphone van de auto, onze google glasses of zelfs direct via een opdracht naar de auto, die je automatisch brengt. Zo creëer je een bedoelinggedreven organisatie. Als de wereld verandert, veranderen de stappen, maar de missie blijft. De bedoeling geeft meer ruimte om mee te bewegen en andere, slimmere oplossingen te vinden om te groeien in de toekomst.

Wat is jouw bedoeling?

Tags: , , , ,

Comments (4)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Jos van de werken schreef:

    Een mooi stuk, dit geeft mij een uitstekend gevoel. Mooi verwoord.

  2. Peter schreef:

    Dank je wel Caroline, ik voel dit al heel lang in mijn vezels. Een niet te stoppen resonantie: de bedoeling

  3. Erik schreef:

    de bedoeling als hogerliggend doel? 🙂

  4. koenvandepol schreef:

    Pakkend geschreven. Organisaties en bedrijven zouden eens wat vaker stil moeten staan bij het model van Abell.

Geef een reactie