Wat is er innovatief aan Sociale Innovatie?

Filed in nieuwe tijd, slimmer werken by on 22 april 2012 0 Comments

Ja hoor, en daar was hij weer: de vraag wat er nu zo innovatief is aan sociale innovatie. De critici roepen direct “is het niet gewoon oude wijn in nieuwe zakken?”. Misschien, maar misschien ook niet. Natuurlijk roepen we al jaren ‘dat de mensen ons belangrijkste kapitaal zijn in het bedrijf’. Maar handelen we daar dan ook naar? Ik ervaar nog te vaak dat dit een sociaal wenselijk antwoord is, en als puntje bij paaltje komt gaan economische belangen vaak voor op maatschappelijke en welzijnsbelangen.

Retro innovatie

Wat is er zo innovatief aan Sociale innovatie? Is dit eigenlijk wel een juiste vraag? Doet het er toe of het innovatie is of oude wijn in nieuwe zakken? Is niet elke innovatie een soort Retro innovatie? Een stukje oude wijn, gecombineerd met een beetje nieuw (nieuw materiaal, nieuwe combinatie, nieuw inzicht). De trainees van het NCSI hebben hier een prachtig boek over geschreven. Dit is zeker het lezen waard.

De menselijke maat

Het werkelijk innovatieve van Sociale innovatie is in mijn beleving “het beste uit mensen halen” gecombineerd met een ambitie waarin welvaart in balans is met welzijn. De eerste paradigma shift zit hem in het woord ‘mensen’, in plaats van ‘werkgevers en werknemers’. Het besef dat er in organisaties mensen werken die veel meer zijn dan alleen maar werknemer of procesoperator. Ze zijn mensen met eigen passies, een thuisfront, dromen en ambities. In de juiste omgeving (het speelveld) kunnen zij hun talenten, aandacht en energie bijdragen aan het collectief succes, en daarvoor een beloning ontvangen die in balans is met hun bijdrage. Te socialistisch? Dat denk ik niet. En bedrijven die het al doen bewijzen het in deze tijd van crisis. Zie bijvoorbeeld de Slimste bedrijven van NL die afgelopen jaar 10 tot 40% weten te groeien. En degenen die meer bijdragen in tijd, energie, of risico, mogen best meer verdienen. Maar laten we ook met elkaar beseffen dat wij allemaal onze talenten hebben ontvangen, zonder er ooit voor te hoeven betalen. We betalen voor het ontwikkelen van onze talenten en verdienen door onze talenten ‘te gelde’ te maken. Maar waarom worden nog steeds vakmensen vaak slechter betaalt dan managers, terwijl als je eerlijk kijkt naar de toegevoegde waarde van beiden op economische, sociaal en maatschappelijk vlak, de vakmens vaak meer bijdraagt. Mag de manager beter betaalt worden als vooral zijn onderhandelingsvaardigheden beter zijn dan die van de ICT-er? Klopt dit wel?

Sociale innovatie of sociaal innoveren

De werkelijke innovatie zit hem in het waarmaken. Sociale innovatie gaat over het toepassen van nieuwe/andere principes, nieuwe spelregels en begint met een stuk bewustwording. En daarom is misschien de term Sociale innovatie ook misleidend. Sociale innovatie is niet een actie of een methodiek, die je doorvoert en vervolgens weer overgaat tot de orde van de dag. Sociale innovatie is een proces, dat niet meer stopt en onomkeerbaar is. Als je deze route bent ingeslagen kun je niet meer terug. Sociaal innoveren is daarom misschien een betere term.
Sociaal innoveren gaat over mensen leidend maken boven systemen, diversiteit tot waarde maken, in plaats van alleen maar tot last. Sociaal innoveren is een beweging die van binnenuit gestuurd wordt, vanuit de passie en energie van mensen en van daaruit resulteert in betere resultaten en waarde. En daar vervolgens ook samen van profiteren.

Gewoon doen

Afgelopen vrijdag mocht ik samen met collega Anke Wiersma met een groep leidinggevenden in een gerenommeerd MKB bedrijf aan de slag om te kijken of ze de stap naar sociaal innoveren durven maken en welke andere/ nieuwe spelregels er dan nodig zijn. Maar voordat we ze om commitment vroegen hebben we aandacht geschonken aan het verleden (retro innovatie). Waarom staan we waar we nu staan? Wat hebben we goed gedaan en willen we meenemen naar de toekomst? Wat willen we loslaten? Zo’n moment van terugkijken, erkennen en waarderen van het verleden blijkt toch steeds weer een hele belangrijke stap in het proces naar een nieuwe toekomst. Dit lijkt evident, maar is in veel bedrijven erg innovatief durf ik te stellen! Van dit bedrijf (mag nu de naam nog niet noemen) gaan jullie zeker nog meer horen, want volgens mij worden zij Slimste bedrijf van NL 2013!

Ga je mee Sociale innovatie waarmaken?

Tags: , , ,

Comments (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Linda Weijers schreef:

    Dank Caroline voor het delen van de inspirerende informatie over sociale innovatie. Kan ik weer op mijn weg mijn voordeel mee doen. Met een groep leden van de Nederlandse Vereniging voor Transactionele Analyse doorlopen we op dit moment een proces om te komen tot een nieuwetijdse TA community. We hebben het proces Eren & Verlangen genoemd. Ik vermoed dat dit zo’n beetje hetzelfde proces is als jullie met het bedrijf dat je nog niet mag noemen aan het doen zijn.

Geef een reactie