Feedback

Filed in nieuwe tijd, slimmer werken by on 15 januari 2012 0 Comments

Feedback; we hebben het allemaal nodig. Zonder feedback kunnen we niet leven, leren en groeien. Als je geen signaal (feedback) krijgt dat een verwarming heet is, zul je je verbranden. Als niemand je vertelt (verbaal of non-verbaal) dat jouw manier van communiceren soms als onprettig wordt ervaren, zul je het ook niet veranderen.
Als je het woord feedback op zoekt krijg je betekenissen als:

  • Terugkoppeling;
  • Het proces van levering van geconstateerde feiten, ervaringen en bevindingen uit lopende hulpactiviteiten t.b.v. toekomstige actviteiten. Vooral n.a.v. evaluatie;
  • Antwoord, reactie, response, terugkoppeling.

Feedback is dus antwoorden en terugkoppelen, en dus iets heel waardevols voor jezelf. ‘Feed’ kan ook staan voor ‘voeden’: “voedt terug”. Dat wil ik wel!

Feedback geven

Maar als wij het in bedrijven hebben over feedback gaat het niet altijd over feedback krijgen, reflecteren en er van leren (op je eigen-wijze manier), waarbij je zelf de vrije keuze hebt wat en of je er iets mee doet. Het gaat in bedrijven vaak vooral over feedback geven. Het gaat over het bewust overbrengen van feiten, gedrag en vaak meningen, met vaak de verwachting dat de ander er van zál leren. En o wee, als die ander dat niet doet….

Als je ‘Feedback geven’ opzoekt krijg je de betekenis: op een directe manier het gedrag van de ander ter sprake brengen, zodat deze bewust wordt van zijn gedrag en de effecten daarvan op anderen. Het lijkt een klein verschil, maar gevoelsmatig is het groot. Bij de ene is er ruimte om zelf te kiezen, bij de ander vaak niet.

De waarheid vertellen

Als je naar de definitie van feedback kijkt staat er niets in over ‘iemand eens flink de waarheid vertellen’. Hoe groot die neiging af en toe ook is. Want was is de waarheid? Is mijn werkelijkheid, dé waarheid? Nee, natuurlijk niet, het is enkel mijn perceptie van de werkelijkheid. Ik weet het en toch vergeet ik het nog regelmatig als ik denk iemand feedback te moeten geven.

En eigenlijk is dat logisch. Als ik op de stoel van de ander ga zitten wil ik ook niet ‘flink de waarheid worden verteld’. En zelfs als de ander het op een respectvolle open manier doet. Misschien wil ik wel helemaal geen feedback, omdat ik op dat moment misschien niet open sta om te kunnen leren. Of omdat ik mijn energie wil steken in het leren van iets anders dat voor mij veel belangrijker is of meer energie gaat opleveren.

Gelukkig krijg ik zelf steeds weer de feedback dat het op deze manier niet tot beweging bij de ander leidt. En daar leer ik weer van, omdat ik dat wil (mijn ruimte) ;o)
Feedback

Feedback de 3 Gs

Toch is het in een werksituatie belangrijk om elkaar feedback te geven. Feedback die zuiver is; zonder het waarheidsoordeel van de ander. Feedback die helpt om samen te leren en de werkomgeving fijner en slimmer te maken.

Er zijn diverse manieren om zuivere feedback te geven. Zelf vind ik de 3Gs een makkelijke: gedrag, gevoel, gevolg. Benoem het gedrag (wat zie of hoor je), welk gevoel roept dat bij mij op, en wat is het gevolg daarvan. Als voorbeeld: ik hoor je steeds praten over wat ik allemaal beter kan doen, dit geeft mij het gevoel dat ik niets goed doe in jouw ogen, het gevolg is dat ik blokkeer.

Feedback 1-op-1 en in de groep

Als mensen mij feedback willen geven op mijn gedrag vind ik het fijn als zij dit 1-op-1 doen. Vooral omdat het altijd iets zegt over de ontvanger én over de zender. In een 1-op-1 gesprek kun je het hier samen over hebben, en samen leren in de relatie. Het is anders bij positieve feedback (of terwijl een schouderklopje), die kun je natuurlijk prima in de groep geven. Dit is het gakken van de ganzen uit Gung Ho.

Klaaglijst

Laatst hoorde ik van een ondernemer een interessante manier  om om te gaan met mensen die wel erg vaak feedback willen geven, zodat het begint te lijken op klagen. Hij had de grootste criticaster in het bedrijf de opdracht gegeven om een lijst bij te houden met alles wat fout ging. In het begin was deze medewerker heel actief en deed elk overleg verslag van zijn bevindingen, maar na een paar weken groeide de lijst steeds langzamer, en na nog enige week was de lijst vergeten en hield het geklaag op. Een mooie manier om het negatieve te isoleren zonder het te negeren (wat meestal averechts werkt).

Beperk feedback

Uit onderzoek blijkt dat wij als mensen 7 keer meer positieve feedback nodig hebben, dan negatieve (corrigerende) feedback. Dus feedback is prima, maar wees er erg zuinig mee, en laten we vooral elkaar ook veel complimenten te geven.

Gak, gak! Gung Ho!

Tags: , , , , ,

Comments (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Eric de Waard schreef:

    Wat een mooie en heldere blog weer, complimenten!

  2. evajoos schreef:

    Eindelijk eens een heel zinvol artikel over feedback. En nog zeer prettig geschreven. Hopelijk gaan leidinggevenden dit artikel over feedback goed lezen, en vooral toepassen. Eva Joos. http://www.goaltrainingen.nl

Geef een reactie