Roerige tijden, nieuwe kansen

Filed in nieuwe tijd, slimmer werken by on 10 oktober 2010 0 Comments

Ik geloof dat het niemand ontgaat dat we in roerige tijden leven. De ontwikkelingen gaan steeds sneller, de ene crisis is nog niet voorbij of de volgende dient zich aan. Of het nu op ecologisch, politiek, maatschappelijk of economisch vlak is. De tegenstellingen worden groter, de crises heftiger en de gevolgen desasteurzer.
De Maya’s hebben, aan het begin van onze hedendaagse jaartelling, al berekend dat we nu in een roerige tijd terecht zouden komen. Zij zagen de ontwikkelingen op aarde als een spiraal die langzaam naar binnen draait, met opvolgende lichte en donkere tijden. Doordat we nu bijna bij het middelpunt van de spiraal zijn aangekomen gaat het allemaal steeds sneller. Volgens de Maya’s duurt dit nog tot eind 2012, waarna de aarde in een nieuwe spiraal terecht komt (de zon is dan van het Vissentijdperk volledig over naar het Watermantijdperk) en weer aan de buitenkant van de spiraal is aangeland. Wat volgens de Maya’s betekent dat we weer in heel rustig vaarwater komen. Maar voorlopig krijgen we nog twee hele roerige jaren. Wil je hier meer over weten kijken dan eens naar het verhaal van Ian Lundgold.

De tegenstroom

Het klink allemaal heel heftig en lijkt negatief. Echter er is ook een andere kant, een tegenstroom. Ik zie steeds meer mensen, bedrijven en activiteiten die bezig zijn om naar een dieper niveau van bewustzijn te groeien. Een niveau waarin geld en macht niet meer leidend zijn, maar betekenis en verbinding. Afgelopen week heb ik weer een aantal ervaringen gehad op waarin ik dat het mogen zien. En die wil ik graag delen om daarmee anderen een hart onder de riem te steken en aan te moedigen om ook dit pad op te gaan.

Slimme bedrijven

De eerste ervaring was een gesprek met een metaalbedrijf dat ik wil voordragen voor “Slimste bedrijf van Nederland”. Het lijkt een heel gewoon bedrijf met veel technische medewerkers en productiemensen. Maar dit bedrijf doet iets bijzonders: het laat medewerkers mensen zijn, in plaats van productiemiddelen. Dit doen zij door uitdagingen in het bedrijf met elkaar op te lossen, ruimte te geven aan een ieder om zijn kracht te laten zien, het werk te verdelen naar beste kunnen en te leren van fouten. En misschien zit in dat laatste wel de grootste kracht. Er zitten in dit bedrijf managers die durven toe te geven dat zij soms ook niet weten hoe het moet, en die durven toe te geven als ze het niet goed hebben gedaan. En uiteindelijk levert dit ook economisch succes, en daarmee relatief weinig last van de crisis. En wat ik zelf het allermooiste vind is dat daaruit ook de behoefte is ontstaan om meer te gaan bieden aan klanten en de omgeving, dan alleen de producten en diensten die zij leveren. Zij willen hun kennis en ervaring gaan inzetten voor het verbeteren van de wereld om hen heen.
En gelukkig is dit niet het enige bedrijf in Nederland dat op deze koers zit.
Vanuit het hart

Energiedag voor het MKB

Samen met een aantal collega’s zijn we weer aan de slag om een Energiedag te organiseren in het kader van de MKB Krachtcentrale. Op die dag willen we zo’n 500 MKB ondernemers laten ervaren hoe je vanuit betekenis en menszijn een onderneming kunt vormen die mooier, beter en effectiever is en die geld én geluk genereren. Naast een tweetal bijzondere sprekers, Jan Bommerez en Herman Wijffels, en een twintigtal ervaringsactiviteiten, willen we op die dag ook de kracht van de massa laten ervaren door te gaan crowdsourcen. We willen de ochtend beginnen met een concrete uitdaging en die aan het eind van de dag, met hulp van alle aanwezigen, gerealiseerd hebben. In dit kader hadden een collega en ik afgelopen vrijdag een afspraak met een kennisleverancier over hoe dit aan te pakken. Zijn vraag aan ons was: welk concreet probleem wil je op die dag aanpakken. We hadden wel wat suggesties, maar dat leek het allemaal net niet te zijn. Al worstelend en denkend reden we door naar onze volgende afspraak. Een afspraak die ik al tijden heb geprobeerd te maken, maar elke keer om andere redenen werd uitgesteld. Tot vrijdag. En we zaten nog geen vijf minuten of de energie begon zo enorm te stromen en de uitdaging voor het crowdsourcen werd ons in de schoot geworpen. En wat voelde het rijk en goed!

Rijk zakendoen

En als laatste kreeg ik gisteren het boek van mijn zeer gewaardeerde vriendin Désirée Murk-Scholten in de brievenbus: Rijk Zakendoen. De inhoud was voor mij al bekend, omdat ik samen met haar het concept heb mogen vormgeven. Maar wat mij het meeste deed was om te lezen hoe zij vanuit dit concept en vanuit haar eigen behoefte om betekenis de wereld in is gegaan om mensen te laten ervaren hoe het anders kan en om te zien wat het haar weer oplevert. Als je dit leest voel je hoe delen vermenigvuldigen wordt. Goed gedaan Dees!

Betekenisvol ondernemen

Voor mij waren al deze ervaringen weer een aanmoediging om zelf ook vanuit betekenis te ondernemen. Een paar minuten geleden kwam op Twitter de uitspraak “ als je weet WAAROM, dan volgt het wat vanzelf” (dank je Bloei). De betekenis die ik wil leveren is bedrijven helpen om vanuit betekenis te gaan ondernemen. Waarbij de ondernemer durft te vertrouwen op zijn diepste inzichten zonder precies te weten hoe dit moet worden vormgegeven. Door de diepste wensen en inzichten uit te spreken en te durven vragen wat daarvoor nodig is zonder zelf het antwoord te weten.

Is jou bedrijf al toe aan betekenisvol ondernemen?

Tags: , , , , , , ,

Comments (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Fred Melgers schreef:

    Een zeer herkenbaar verhaal en een echt hart onder de riem. Ik roep alle ondernemers op die zich aan het herbezinnen zijn jouw oproep goed te laten inwerken en er vervolgens na te handelen. Het waarom heb je dan herkent. Het wat wordt dan bekend. Fred Melgers

Geef een reactie