Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker!

Filed in posruptive change, slimmer werken by on 6 december 2009 0 Comments

“ Het is niet altijd makkelijk, maar het wordt wel veel leuker.’ Dit zei een ondernemer afgelopen week tegen mij. Hij was op 12 november naar de MKB Krachtcentrale geweest en had besloten de secretaresse mee te nemen. Alle ondernemers waren daar uitgenodigd om ook een medewerker mee te nemen. Na wat overwegen had de ondernemer besloten niet een van de MT-leden mee te nemen, maar de secretaresse. Hij bekende dat hij daar wel erg over had getwijfeld: “Wat als ze niet zou kunnen aansluiten bij wat daar gebeurde? Wat als zij het niet zou snappen?”. Deze angst was achteraf ongegrond, gaf hij toe.

De impact van zijn beslissing kon hij toen nog niet bevroeden. De dag naar het event, een vrijdag, was hij zelf thuis om bij zijn kinderen te zijn. De secretaresse was echter wel op het bedrijf en had haar verhaal gedaan over de MKB Krachtcentrale naar de andere medewerkers. Het eerste wat zij vertelde was dat zij verbaasd was over de openheid van de ondernemers onderling. Geen verkoopverhalen en mooie praatjes, maar direct kennisuitwisseling over dilemma’s, zorgen en verbetermogelijkheden. Haar grote inzicht, vertelde zij aan collega’s, was dat zij zich nooit had gerealiseerd wat de impact van ondernemen werkelijk was en welke zorgen het hebben van een bedrijf met zich meebrengt. Zij gaf tevens aan nu beter te begrijpen waarom de ondernemer bepaalde keuzes maak en wat de rode draad daarin is.

Het effect hiervan was goed zichtbaar in het bedrijf drie weken na het bewuste event. De ondernemer gaf aan dat zijn medewerkers nog meer eigen initiatief en verantwoordelijkheid nemen. Consequentie is wel dat zij ook zaken uit zijn handen trekken en het op hun manier oplossen. “ Niet altijd makkelijk, want ik had het soms anders bedacht. Ik moet dus nu vertrouwen dat hun oplossing ook leidt tot een goed resultaat.” Loslaten en vertrouwen. Om te kunnen loslaten en vertrouwen neemt de ondernemer nu meer tijd om te overleggen en beslissingen en gevolgen met elkaar door te spreken. Ook dit is niet altijd makkelijk.

De ondernemer geeft toe dat hij nu wel het gevoel heeft dat hij zaken en zorgen meer kan delen. Dit maakt de zorgen kleiner en het plezier groter.

Een mooie stap richting participatief management.

Tags: , , ,

Geef een reactie